OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 127 van 3.298 resultaten
recensie
Algemeen management
4 maart 2011
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Over management, organisatie en gedrag valt veel te zeggen. Het omvangrijke boek van Wim Bloemers en Elies Hagedoorn, met een omslag in opvallend blauw, telt dan ook bijna 500 pagina's.
recensie
Algemeen management
4 maart 2011
Edward Gilding
2-3 minuten leestijd
iPad, iPhone, iPod: fabrikant Apple is uitgegroeid tot het boegbeeld van design, kwaliteit en goede smaak. Steve Jobs, medeoprichter en drijvende kracht achter Apple, is op zijn beurt een icoon geworden voor ondernemen, doorzettingsvermogen én innovatie. Aan de hand van Steve Jobs' carrière doet Garmine Gallo in het boek 'The Innovation Secrets of Steve Jobs' uit de doeken hoe je succesvol kunt innoveren.
column
Algemeen management
3 maart 2011
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Hebt u
ooit wel eens een artikel van me gelezen? Dan denkt u ongetwijfeld ‘o jeetje,
daar gaan wij weer!’ Inderdaad ik ben een beetje afkerig van de door Goeroes
gepreekte wijsheden. Helaas is sceptisch denken geen populaire bezigheid. Kijk
maar eens in de top 100 van Managementboek.nl. De boeken met ‘pasklare
antwoorden’ zijn bijzonder in trek. Dus ben ik een spelbreker. Gelukkig sta ik
niet helemaal alleen. Er zijn andere auteurs die voor eenzelfde insteek kiezen.
recensie
Algemeen management
23 februari 2011
Mark Hooftman
2-3 minuten leestijd
'Het land is moe' is een veelbesproken boek, niet alleen om de inhoud maar ook om de meer dan respectabele auteur. Ik zie het boek als een sociaal-democratische bijdrage in het politiek-filosofisch debat over 'waar nu heen?' dat na het begin van de economische crisis langzaam op gang is gekomen. In mijn ogen een belangrijk debat waarin de beschouwingen van Tony Judt zeer relevant zijn.
recensie
Algemeen management
23 februari 2011
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
In 'Spyker - Een dollemansrit' proberen Robert van den Oever en Maarten van der Pas antwoord te geven op de vraag hoe Victor Muller in hemelsnaam zijn bedrijf ondanks jaren van verlies op de been kan houden. Na zelf vele artikelen te hebben geschreven over Spyker voerden de auteurs tevens gesprekken met vijftien (auto)sleutelfiguren binnen het Spyker-concern. Negatieve kanttekening hierbij is dat al deze sleutelfiguren anoniem wilden blijven. Maar konden deze figuren wel de sleutel leveren tot de geheimen van het succes van Muller?
recensie
Algemeen management
22 februari 2011
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Van Herwaarden werkt als journalist voor 'Het Financiële Dagblad' en was columnist voor BNR nieuwsradio. Hij wist kennelijk ook dat veel mannen dag en nacht bezig zijn met maar één ding. Ze willen het helemaal gaan maken. Een groot zakenman worden. En vooral heel erg rijk. Clemens van Herwaarden voorziet deze doelgroep van voldoende voer in zijn boek 'Mannen die het maken'. Maar hoe zit het dan met 'vrouwen die het maken', beste Clemens?
recensie
Algemeen management
22 februari 2011
Nico Vreeswijk
In het boek 'Heel herkenbaar' laat Paul Verburgt zien hoeveel onzin er is en dat er veel misvattingen leven bij managers en managementteams. Met zijn 'minimal management filosofie' geeft hij op verfrissende wijze een kijkje in zijn eigen praktijk en jarenlange managementervaring in diverse organisaties. Aan de hand van veertig zeer herkenbare hoofdstukken, die allen op een columnachtige wijze zijn beschreven, laat hij zien dat je met minder management, minder regels, meer aandacht voor mopperend personeel veel meer succes kunt behalen. Vooral het uitbannen van MT-vergaderingen en het afschaffen van grote afdelingen zoals personeelszaken zijn hierin essentieel.
recensie
Algemeen management
18 februari 2011
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Wouter Fioole en Vincent van der Windt beschrijven in 'Management by het boekje' op een humoristische wijze een fiks aantal managementmethoden. Dit doen zij door middel van zowel de sterke als de zwakke punten van desbetreffende methode op te zoeken en te benoemen. Hierdoor kunt u de meest geschikte managementmethode vinden. Fioole en Van der Windt hebben een 'eigen wijze' manier van beschrijven en zijn afwisselend serieus en grappig.
recensie
Algemeen management
18 februari 2011
José Otte
2-4 minuten leestijd
In juni 2008 verscheen de vijfde en herziene druk van 'En nu laat ik mijn baard staan'. Hierin heeft Leen Zevenberg naast zijn verhaal over Creatief Ondernemen & Sprankelend Inspireren (COSI) ook de stappen toegevoegd die ondernemers kunnen gebruiken in het toepassen van COSI binnen hun eigen organisatie.
recensie
Algemeen management
17 februari 2011
Esther de Haas
2-3 minuten leestijd
Werkt u in een kantooromgeving samen met collega's? Een kantoorbaan tussen 9 en 5? Dit boek, geschreven met een knipoog en een ironische ondertoon, kan dan een verfrissende en luchtige kijk op de zaak geven. Gewoon, een boek voor de leuk en de lach. In 'Collega's & andere dieren – het kantoor is een dierentuin' gunt Sabine Wisman u een blik in het rijk der kantoordieren. Na het lezen vroeg ik mij echter af: vindt Wisman werken op een kantoor echt zo erg?
recensie
Algemeen management
17 februari 2011
Joris Arts
3-4 minuten leestijd
In het luisterboek 'De Psychologie van Overtuigen', presenteert Pacelle van Goethem haar theorie over overtuigen. De theorie is er op gebaseerd dat je afhankelijk van je doel een of twee stappen moet zetten om iemand te overtuigen. Eerst iemand laten 'ontspannen', daarna eventueel iemand betrekken. In het luisterboek bespreekt de auteur verschillende manieren dit voor elkaar te krijgen. Rijkelijk voorzien van voorbeelden is het luisterboek een bondige samenvatting van haar boek IJs Verkopen aan Eskimo's. Om het luisterboek echter goed te kunnen volgen, is het lezen van haar boek geen overbodige luxe.
recensie
Algemeen management
15 februari 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Wil Derkse vertaalt in 'Een levensregel voor beginners' de benedictijnse spiritualiteit en regels naar vormen van samenleven en samenwerken naar regels voor het gezin, een bedrijf of stichting. Natuurlijk kun je altijd zoeken naar vergelijkingen en afgeleiden uit het verleden, maar Derkse gaat hiermee zelfs terug tot de zesde eeuw en daarbij houdt hij het eenvoudig en down to earth. Een belangrijk item uit dit boek is de kwaliteitsimpuls onder het motto 'anything worth doing is worth doing it well' ofwel Quality Management!
recensie
Algemeen management
14 februari 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
In 'Handboek voor de keiharde manager' is Jan Dijkgraaf heel duidelijk over hoe je een bedrijf moet managen. Luie medewerkers, ja-maar-zeggers en vergadertijgers... weg ermee! Dijkgraaf laat de lezer zien dat je niet bang moet zijn voor regels, P&O'ers of claims. Gewoon ontslaan met goede en heldere afhandelingkosten - medewerkers verdienden duidelijkheid. Jan Dijkgraaf is heel helder; werk is puur een zakelijke relatie en zo moet je het ook benaderen.
interview
Algemeen management
8 februari 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Rijk zakendoen beschrijft consultant Désirée Murk-Scholten hoe ondernemen schijnbaar moeiteloos kan gaan. Als onder- en bovenwereld synchroon met elkaar in de pas lopen, wil het universum nog wel eens de helpende hand reiken.
interview
Algemeen management
8 februari 2011
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Al in 1987 maakte Apple een toekomstfilm waarin je met een vinger over een tabletachtig scherm kon vegen. De voorloper van de smartphone touch. Nokia had dus kunnen weten dat dat een mogelijk scenario was, maar liet zich als marktleider toch verrassen. Hadden ze het Handboek Scenarioplanning - Een strategisch instrument voor het managen van onzekerheid van Mario van Rijn en René van der Burgt maar gelezen.
recensie
Algemeen management
4 februari 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
De businessnovels van Eliyahu Goldratt moeten eigenlijk met een waarschuwing komen: niet geschikt voor lezers die niet tot in de puntjes bekend zijn met de auteur en zijn werk. De Israëlische businessgoeroe heeft met zijn Theory of Constraints weliswaar een miljoenenpubliek bereikt, maar hij neemt wel erg makkelijk aan dat zijn inzichten geen uitleg behoeven. Goldratt past zijn ideeën toe op retail in zijn nieuwste boek Dat is toch duidelijk?
interview
Algemeen management
1 februari 2011
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is geen onbekende in ondernemend Nederland. Hij is bekend van radio en tv maar vooral van zijn bon mots in voordrachten. Zijn boek over leiderschap is duurzaam, een long seller. Menig manager is op zijn opleidingscentrum De Baak geweest in Noordwijk, Driebergen of Amsterdam. En bovenal is hij een gulzige lezer. Dit keer bij de boekenkast over lezen en managementboeken: Harry Starren, CEO van De Baak.
interview
Algemeen management
1 februari 2011
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Margreeth Kloppenburg en Jaco van der Schoor schreven hun derde boek in drie jaar tijd: Eerlijk scoren!, over de professionele balans tussen target en integriteit. ‘Binnen de driehoek professional-organisatie-klant is het een spanningsveld dat altijd al speelt. Door de tijdgeest is het nu actueel en bespreekbaar geworden.’
nieuws
Algemeen management
26 januari 2011
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Een shortlist voor een literatuurprijs vangen in een eenduidige beschrijving is een heikele opdracht. De titels zijn divers, de onderwerpen uiteenlopend. Om toch een poging te wagen: de shortlist voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar 2011 is er één voor nieuwsgierige en leergierige managers.
recensie
Algemeen management
25 januari 2011
Erwin van de Pol
2-3 minuten leestijd
Het is 20 oktober 2009. Voetbalclub AZ uit Alkmaar heeft na dagen van ellende eindelijk weer wat te vieren. De door het faillissement van de DSB Bank geplaagde ploeg pakt in blessuretijd nog een punt tegen de Engelse topclub Arsenal: 1-1. Er hangt vooral voor, maar ook tijdens de wedstrijd een licht hysterische sfeer in het moderne, maar toch knusse DSB-stadion. De supporters roepen en schreeuwen om Dirk. Dat is Dirk Scheringa, de mecenas van de club. Scheringa heeft door forse financiële donaties en dito regelingen de club van de eerste divisie naar het landskampioenschap en de Champions League gebracht. De Noord-Hollandse voetbalfans zijn hem voor eeuwig dankbaar.