

Jan Willem Duyvendak is sinds 2003 hoogleraar in de algemene sociologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Meer over Jan Willem DuyvendakSpookkloven
Waarom Nederland minder gepolariseerd is dan we denken
Gebonden Nederlands 2025 1e druk 9789400412088Samenvatting
We leven in zwaar gepolariseerde tijden – althans, dat denken we. Overal worden kloven gesignaleerd: tussen stad en platteland, hoog- en laagopgeleid, rijk en arm, mannen en vrouwen, religieuzen en seculieren. Maar hoe groot zijn die verschillen werkelijk?
In dit scherpe en verhelderende essay laat Jan Willem Duyvendak zien dat veel van die tegenstellingen overdreven en overschat worden – ze zijn zelfs grotendeels fictief. Emoties domineren het politieke debat, terwijl de feitelijke ongelijkheid vaak kleiner is dan gedacht.
In Spookkloven onderzoekt Duyvendak hoe emoties de feiten verdringen in het politieke debat, hoe affectieve polarisatie ons zicht vertroebelt en hoe zowel links als rechts in de ban is van dramatisering. Een urgent pleidooi voor feitelijkheid, nuchterheid, historisch besef en vertrouwen in het vermogen samen te leven – mét verschillen, maar zonder onnodige paniek.
Trefwoorden
polarisatie politiek emoties affectieve polarisatie verdeeldheid feitelijkheid debat maatschappij perceptie werkelijkheid nuchterheid dramatisering ongelijkheid tegenstellingen samenleving communicatie publiek debat sociaal-economische verschillen sociale cohesie stad en platteland nuancering samenleven historisch besef paniek vertrouwen politieke cultuur essay links en rechts
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Hoofdstuk 2. Spookkloven 27
Hoofdstuk 3. Cumulerende kloven 83
Hoofdstuk 4. De uitsluitende werking van emotionele politiek 105
Hoofdstuk 5. Uitleiding: van spookkloven naar gedeelde grond onder de voeten 117
Dankwoord 125
Bibliografie 127
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan