Handboek Zelfevaluatie
Voor toezichthouders bij maatschappelijke ondernemingen
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789403802602Samenvatting
Zelfevaluatie in governance bij maatschappelijke organisaties is een containerbegrip. Dat is niet vreemd, want een zelfevaluatie is maatwerk. Het wordt ingevuld op de situatie en de behoeften van de toezichthouders. Tegelijk is dit best vreemd, want je verwacht toch best practices over zelfevaluatie?
Dit handboek beschrijft hoe een raad van toezicht (RvT) kan komen tot een goede, passende, zelfevaluatie, met de voor- en nadelen van de mogelijke keuzes. Met 20 jaar ervaring in zelfevaluaties beschrijft Stubbé praktische voorbeelden. Het handboek biedt een spoorboekje hoe je een zelfevaluatie organiseert. Tegelijk gaat het ook over de stijgende aandacht voor de onderstroom en over de dilemma’s in governance. Het Handboek beschrijft de ontwikkelingen sinds 2011.
Het boek is bedoeld voor ervaren en minder ervaren toezichthouders bij maatschappelijke organisaties, zoals corporaties, zorg, welzijn, onderwijs en cultuur. Bestuur en bestuurssecretarissen horen ook tot de doelgroep, want u zult lezen dat goede governance voor een deel van hen afhangt. Het handboek is handig voor medezeggenschapsorganen die meer willen begrijpen van de taken en rollen van toezichthouders.
Trefwoorden
zelfevaluatie raad van toezicht toezichthouders governance non-profit maatschappelijke organisaties kwaliteitsverbetering toezicht professionaliteit reflectie leren evaluatie bestuur integriteit kwaliteitsborging leiderschap ethiek risicomanagement onafhankelijkheid communicatie boardroom dynamiek organisatieverandering zorg welzijn woningcorporaties organisatie onderwijs medezeggenschap kwaliteit faciliteren
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan