OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 124 van 3.298 resultaten
interview
Algemeen management
8 juli 2011
Annegreet van Bergen
7-9 minuten leestijd
Niet geheel onverwacht vindt het interview met Frank Garten, auteur van Werken met andere culturen, plaats wanneer hij in Thailand zit. Daar verzorgt hij een training ‘Human Dynamics’ voor projectmanagers van NXP, oud-Philipsdochter en fabrikant van halfgeleiders. De deelnemers komen uit verschillende Aziatische landen. Op het programma van deze vierdaagse training staan onder andere effectief communiceren, conflicthantering, intercultureel werken en coaching. Voor Garten is het de eerste keer dat hij deze training in dit werelddeel geeft. Maar hij weet heel goed dat hij het anders moet doen dan in Nederland.
recensie
Algemeen management
7 juli 2011
Carla Verwijs
1-3 minuten leestijd
Trendwatching is 'cool'. Elke blogschrijver lijkt trends op de voet te volgen (en te herkennen) en noemt zich trendwatcher. Carl Rohde, Norbert Mirani en Goos Eilander willen trendwatching uit de 'hijgerigheid', zoals ze het zelf noemen, halen. Ze willen laten zien dat trendwatching een vak is waarin observaties met analyses worden gecombineerd. Veel blogs registreren veranderingen, maar we moeten de trends in een brede sociale en culturele context zien, zo lees ik in 'Dossier supertrends'.
interview
Algemeen management
5 juli 2011
Pierre Spaninks
10-14 minuten leestijd
Organisatiefilosoof, zo noemt Rob van Es zich. Hij doet onderzoek naar de cultuur, de ethiek en de politiek van het organiseren en geeft daar ook les in. Binnenkort verschijnt Professionele ethiek. Aanleiding voor een gesprek over moraal, moreel bewustzijn, en de manieren om dat te verankeren in organisaties.
recensie
Algemeen management
24 juni 2011
Jolanda Verbraak
Mensen die hardhorend zijn, willen niet luisteren. Mensen die met hun hart horen, kunnen écht luisteren. Vanuit die gedachte schreef Harry van de Pol het boek 'Harthorend'. Het maakt mij bewust van deze boodschap, maar oefening is zeker nodig.
recensie
Algemeen management
24 juni 2011
Robert Haringsma
2-3 minuten leestijd
Personal branding heeft in Nederland enigszins een slechte naam. Het wordt geassocieerd met dikdoenerij, spierballenvertoon en andere 'Amerikaanse' praktijken. In 'Opmerkelijke ik' legt Cees Harmsen uit dat veel van die vooroordelen niet noodzakelijkerwijs waar zijn. Met behulp van de positieve psychologie legt hij een grondige basis voor personal branding. Daarnaast legt hij uit waarom het onderwerp juist nu zo belangrijk is.
interview
Algemeen management
24 juni 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Op papier was Ronnie Overgoor multimiljonair. Hij liftte mee als directeur van internetbedrijven op het succes van de IT-revolutie, maar was terug bij af toen de zeepbel uiteen spatte. In Ondernemerslessen van een InternetCowboy vertelt hij openhartig over zijn ondernemerslessen. Over zijn pieken en dalen en het sprookje van Tim en Beer.
interview
Algemeen management
24 juni 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Opmerkelijke ik probeert Cees Harmsen de Nederlander te leren zichzelf beter te verkopen, door zich met name op de psychologie van personal branding te richten. ‘Het zou mooi zijn als mensen zichzelf meer als autonome professional gaan zien.’
recensie
Algemeen management
23 juni 2011
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Een goede manager is een ‘control freak’ die van resultaatgerichtheid zijn beroep heeft gemaakt. De ‘balanced scorecard’ is zijn bijbel, bijdragen aan ‘shareholders value’ zijn voornaamste recht van bestaan. Mocht u dit beeld wat ongenuanceerd vinden, slaat u dan de literatuur er maar eens op na en u zult zien dat managers al jaren het mikpunt zijn van ongezouten kritiek. Zonder vuur geen rook, oordeelt Norbert Greveling in zijn pas verschenen boek De ondernemende manager nuchter. Maar wat kun je met die kritiek? Massaal managers ontslaan is geen optie, dus laten we eens kijken of die kritiek ‘ons’ ook iets leert. Of zij bijvoorbeeld kan leiden tot een ander perspectief waarmee managers voortaan kritiek in de kiem kunnen smoren.
recensie
Algemeen management
22 juni 2011
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Paul Fentener van Vlissingen. Een naam die sommigen vaag een bel doet rinkelen. Maar voor de fervente FD- of Quote-lezer een bekende. We weten echter weinig over deze in augustus 2006 overleden machtig en groot zakenman. Hoewel Paul Fentener van Vlissingen niet vaak op de voorgrond trad, heeft hij veel wijsheden nagelaten. Zo ook in de nieuwe uitgave van zijn boek met de originele titel 'Ondernemers zijn ezels'. Hierin geeft hij u veel wijsheden mee over hoe u een bedrijf moet aansturen zonder zich twee keer aan de bekende steen te stoten.
recensie
Algemeen management
22 juni 2011
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
We leven in een maatschappij waarin onzekerheden al snel als risico's worden beschouwd. Terwijl onzekerheden ook een positieve kant hebben. Het boek 'Managen van onzekerheden' is in 2007 verschenen, ruim voor de financiële en andere crises.
recensie
Algemeen management
21 juni 2011
Peter Vermeulen
4-5 minuten leestijd
Albert, kleinzoon van oprichter Albert Heijn, heeft Ahold gemaakt tot de internationale supermarktgrootmacht die ze nu is. Albert startte in 1949 op tweeëntwintigjarige leeftijd zijn carrière bij de familieonderneming. Twaalf jaar later werd hij aangesteld als voorzitter van de raad van bestuur. In 'Albert Heijn: De memoires van een optimist' beschrijft Jef de Jager de memoires van een kruidenier die ondanks alle persoonlijke tegenslagen optimist bleef en met zijn bedrijf de grootste omzetstijging in de Nederlandse geschiedenis wist te behalen. Na het overlijden van Albert Heijn is deze geheel herziene en geactualiseerde druk uitgegeven.
interview
Algemeen management
21 juni 2011
Annegreet van Bergen
7-9 minuten leestijd
Niet vanuit het heden naar de toekomst toe redeneren. Maar juist andersom: starten vanuit de kennis die beschikbaar is over de toekomst en dan kijken wat die kennis betekent voor jouw bedrijf. Dat is een van de kenmerken van de door futuroloog Wim de Ridder ontwikkelde de scenariomethode Futures Fit. Die staat centraal in De wereld breekt open – Strategisch inspelen op de nieuwe tijd. Daarnaast bevat het boek een scala aan boeiende feiten en verrassende vooruitzichten.
recensie
Algemeen management
20 juni 2011
Judy Bos - de Ruijter
'Eerste hulp bij samenwerken' geeft inzicht in samenwerkingskunde, veertig modellen voor succesvolle samenwerkingsverbanden tussen organisaties. Samenwerken tussen organisaties, wat komt er allemaal bij kijken? Hoe maken we er een succes van waar alle partijen meerwaarde uit halen en hoe blijven we succesvol samenwerken? Robin Bremekamp neemt je mee aan de hand van tien sleutelvragen over samenwerkingsvraagstukken en geeft inzicht in wanneer welke modellen toepasbaar zijn. Je krijgt verschillende inspirerende brillen aangereikt om naar de werkelijkheid te kijken en concrete handvatten om succesvolle samenwerkingsverbanden aan te gaan.
recensie
Algemeen management
20 juni 2011
Mariska Fennema
Misschien ken je de ervaring dat je heel doelbewust bezig bent, je je krachtig en positief voelt over dat wat je aan het doen bent en dat alles als vanzelf lijkt te gaan. Dat is wat Marshall Goldsmith verstaat onder 'Mojo'.
recensie
Algemeen management
16 juni 2011
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Niet veel mensen wensen op hun sterfbed dat ze meer tijd aan hun werk besteed hadden. Moeten we de druk van het werk dan maar negeren en al onze tijd op belangrijke dingen richten? Er zijn maar weinig mensen die zich dat kunnen veroorloven. Daarom moet je zorgen dat het werk leuk is. Dat heeft natuurlijk met werkinhoud te maken, maar zeker ook met timemanagement. Daar gaat het boek 'Timemanagement volgens Covey' van Roger en Rebecca Merrill over.
recensie
Algemeen management
15 juni 2011
Claudia Broeke
Trainer en trainingsacteur. Het gouden duo dat samen zorgt voor een leerzaam en geanimeerd programma voor de cursisten. Trainingsacteurs hebben vast al gehoord over de 'Toolbox voor trainingsacteurs' van Paul Devilee. Het is voor hen een handig boek met afwisselende werkvormen die verder gaan dan het traditionele naspelen van de situatie. De andere doelgroep van het boek is de trainer die regelmatig samenwerkt met trainingsacteurs. Het boek geeft goed inzicht in de meerwaarde die een trainingsacteur heeft. Om optimaal samen te werken biedt dit boekje veel aanknopingspunten.
recensie
Algemeen management
14 juni 2011
Peter Vermeulen
Zoals veel jongens wilde ook Bernard van de Weert straaljagerpiloot worden. In tegenstelling tot veel jongens werd Van de Weert dit ook. Zijn grote avontuur was begonnen! Het bleek echter van korte duur; anderhalf jaar na het opstijgen kwam Van de Weert letterlijk weer met beide benen op de grond te staan. Hij werd luchtziek. Hij besloot het bedrijfsleven in te gaan om van onderaan de ladder weer tot enorme hoogte te stijgen. Bernard van de Weert wist zich na jaren weer op hoog niveau te begeven en schopte het onder andere tot topmanager bij KPN. In 'We hebben een beller' beschrijft Van de Weert zijn soms spraakmakende ervaringen binnen KPN.
recensie
Algemeen management
8 juni 2011
Peter Vermeulen
Wilt u een eigen zaak beginnen en vooral voor honderd procent zuiver zakendoen? Maar vreest u een businessplan te hebben dat niet rendabel en dus realiseerbaar is? Dan geeft 'Innocent' u een blik achter de schermen van een bijzonder succes dat ook onuitvoerbaar leek. Hierdoor is het een ideaal boek voor iedereen die voor zichzelf wil beginnen.
column
Algemeen management
8 juni 2011
Ralf Knegtmans
1-2 minuten leestijd
Door het economisch herstel in combinatie met een verwachte uittocht van onze ‘baby boomers’ neemt de relevantie van talentidentificatie de komende jaren onevenredig toe. Er zijn tenslotte minder talenten beschikbaar, terwijl deze groep fors meer werk zal moeten verrichten als we onze verzorgingsstaat nog een beetje in tact willen houden. Extra reden dus om niet mis te willen grijpen bij de werving van toekomstige toppers.
recensie
Algemeen management
7 juni 2011
Ger Mouthaan
1-2 minuten leestijd
Ons 'maakbaarheidideaal' van organisaties blijkt een illusie, concludeert Jos Verveen in 'Bullshit management'. Het hele scala van 'doorgeschoten' management- en motivatietools uit de organisatiewetenschappen neemt hij bedreven op de hak. Ook vanuit historisch perspectief is volgens Verveen op geen enkele wetenschappelijk onderbouwde wijze het succes van onze managementtechnieken aan te tonen. Hij heeft met het boek een absolute 'must read' geproduceerd voor ons 'managementjunks'.