OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 131 van 3.298 resultaten
recensie
Algemeen management
13 juli 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Internetaanbieder World Online ging in het jaar 2000 naar de beurs. Een aantal dagen later stortte de koers volledig in. Wat volgde was een jarenlang onderzoek naar onder andere de optimistische persberichten die voor de beursgang verspreid waren en de misleidende uitspraken in de prospectus. Maar de aandacht richtte zich vooral op de aandelen van Nina Brink, die zij vlak voor de beursgang had 'overgedragen'. Eric Smit schreef met 'Nina' een ongeautoriseerde biografie waarin hij het leven van een zakenvrouw beschrijft die maar één doel heeft. En dat is winnen.
interview
Algemeen management
13 juli 2010
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is hoogleraar wijsbegeerte bij de afdeling managementwetenschappen van de Radboud Universiteit en directeur van adviesbureau Walbos. Zijn werk kenmerkt zich door grote toegankelijkheid en diepzinnigheid. Hij is geestig en zet je voortdurend op het verkeerde been. Heel veel managers en professionals kennen hem; hij is een graag geziene gast in sprekersland. Dit keer staat bij de boekenkast: René ten Bos. Kijk hier naar een korte vidcast van het gesprek dat Joep Schrijvers had met René ten Bos.
recensie
Algemeen management
8 juli 2010
Harold Janssen
'De laatste manager' is zo'n boek dat je gelezen moet hebben. Gewoon, omdat het past in het tijdsbeeld. Want wie gelooft er nog dat managers de problemen gaan oplossen die ze zelf veroorzaakt hebben? De twijfel knaagt, zwelt aan. Maar een alternatief zien velen nog niet. Veel mensen die ik spreek, beschouwen managers nog als van God gegeven. Dat organisaties nu eenmaal iets is met managers. Ben Kuiken doet dat niet. Hij stelt de noodzaak van managers bij het organiseren nadrukkelijk ter discussie. De titel zegt dat al. Maar hard maken doet Ben Kuiken de titel van zijn boek niet. Daarvoor blijft hij teveel de waarnemer, de journalist die hij is. En moet de lezer maar zijn eigen conclusies trekken.
recensie
Algemeen management
7 juli 2010
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
In 'De prooi' beschrijft Jeroen Smit de historie van ABN Amro over een tijdsbestek van twintig jaar. De titel wordt ontleend aan het feit hoe ABN Amro door het toedoen van de voorzitter Rijkman Groenink vanaf begin jaren negentig uit de vorige eeuw van 'Jager' tot 'Prooi' werd. Tevens verwijst de titel naar het jachtincident waarbij Rijkman Groenink zichzelf (nog) niet in zijn voet schoot maar in zijn arm en hij zichzelf ernstig verwondde.
recensie
Algemeen management
6 juli 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Of het nu accountantskantoren zijn, organisatieadviesbureaus of advocatenkantoren: ze moeten aan de bak om hun toegevoegde waarde te bewijzen. Gelukkig kunnen ze daarvoor nu te rade gaan bij het boek Ondernemen met professionals van drie consultants van Ten Have Change Management. Een boek dat prima past bij de professionele dienstverlener: degelijk, en ook een beetje saai.
recensie
Algemeen management
2 juli 2010
Tom Mulder
Hoe verbeter ik mezelf als teamcoach? Hoe vergroot ik mijn vaardigheden op dat gebied? Het zijn vragen waar veel leidinggevenden mee worstelen. Over coaching zijn karrenvrachten vol met boeken geschreven. Boeken specifiek over teamcoaching, waarin een brug tussen wetenschap en praktijk wordt geslagen, zijn er niet. Deze leemte is opgevuld door David Clutterbuck en zijn boek 'Hoe haal ik het beste uit mijn team?'
interview
Algemeen management
18 juni 2010
Ben Kuiken
13-18 minuten leestijd
Het wereldberoemde Braziliaanse bedrijf Semco heeft een GPS-groep om de bedrijfsfilosofie op koers te houden. Werknemers mogen komen en gaan wanneer ze willen en hebben grote vrijheid om hun werk te doen zoals zij denken dat goed is. Maar bij de vrijheid hoort ook iets anders: het nemen van verantwoordelijkheid. ‘Je mag best op vrijdagmiddag naar de bioscoop gaan, maar je moet dan wel zorgen dat je werk af is. Vooral de jongere generatie vergeet dat nog wel eens.’ Op zoek naar de erfenis van Ricardo Semler.
recensie
Algemeen management
16 juni 2010
Peter Vermeulen
In '10 Rituelen van slecht management' beschrijft André de Waal de tien rituelen die slechte managers gebruiken om te overleven in tijden van beperkte budgetten, oplopende verliezen of dalende omzetten. Dit doet hij door middel van duidelijk tot de verbeelding sprekende, maar voor de lezende manager vaak confronterende teksten. De voorbeelden worden voorzien van doeltreffende tekeningen van Stefan Verwey. André de Waal schrijft met '10 Rituelen van slecht management' een kroonjuweeltje in het egomanagement.
recensie
Algemeen management
10 juni 2010
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
Volgens auteur Ben Kuiken in zijn boek De laatste manager is het niet denkbeeldig dat onze kleinkinderen het volgende oordeel over de huidige generatie ‘arbeiders’ zal vellen: ‘De laatindustriële mens had zich georganiseerd in grote, logge organen die niet meer te besturen waren en die alleen met angst, onderdrukking of financiële prikkels overeind konden worden gehouden.’ Zelfs voor wie geen kennis heeft van de structuur en werkwijze binnen - grote - bedrijven moet dit herkenbaar klinken.
recensie
Algemeen management
9 juni 2010
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
‘Onderhandelen is een van de moeilijkste vaardigheden,’ stelt George van Houtem in de inleiding van zijn boek De dirty tricks van het onderhandelen. De kneep zit ‘em in het vinden van de juiste balans tussen wat Van Houtem vechterig gedrag en samenwerkend gedrag noemt: het gedrag dat je moet vertonen om je doel te bereiken versus het gedrag dat nodig is om vertrouwen te kweken bij een ander. En dan is er natuurlijk nog de inhoudelijke component van de onderhandeling: kloppen de feiten, zie ik niets over het hoofd? Ondanks de complexiteit van het onderwerp is Van Houtem wel degelijk van mening dat je onderhandelen kunt leren. Op z’n minst moet het mogelijk zijn je te bekwamen in het herkennen van slinkse trucs. Maar ja, zodra je ze herkent is de toepassing ervan niet ver weg.
recensie
Algemeen management
8 juni 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Als dierenvriend een boek recenseren over de overeenkomsten tussen het zakenleven en het dierenrijk is een pittig klusje. De dierenvriend in mij denkt vertederd 'Ach, wat schattig dat koolmeesjes hun soortgenootjes leren om melkflessen te openen' en 'Goh, dat gnoes en zebra's zo lief zijn voor elkaar'. Mijn zakelijke kant kijkt vervolgens wel kritisch naar wat er geschreven wordt en hoe toepasbaar de informatie is in organisaties.
recensie
Algemeen management
4 juni 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'De Broedfactor' van Peter Camp was afgelopen jaar genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, en dat is terecht. Het boek is een aanrader voor managers en ondernemers die actief maatschappelijk betrokken zijn of willen zijn.
interview
Algemeen management
1 juni 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In Succes is niet voor lafaards beschrijft Paul Moers waarom sommige bedrijven het in crisistijd goed doen en andere bedrijven het onderspit delven. Moers, voormalig topmanager bij bedrijven als Unilever, Albert Heijn en Gall & Gall en tegenwoordig actief als consultant, concludeert dat nietsdoen geen optie is als het water ons tot aan de lippen staat. Met tien marketinglessen, die hij baseert op bekende en minder bekende voorbeelden, spoort hij ons aan om over te gaan tot actie.
recensie
Algemeen management
31 mei 2010
Ton Horrevorts
2-3 minuten leestijd
Een nieuw boek van Stephen R. Covey is een belangrijke gebeurtenis in de wereld van de managementliteratuur. Hij heeft immers al heel wat bestsellers op zijn naam staan en hij heeft het denken van veel managers aanzienlijk beïnvloed. Alle reden dus om te kijken welke nieuwe paden hij inslaat in zijn nieuwe boek, '4 Managementprincipes voor gegarandeerde resultaten'. Als de verwachtingen hoog gespannen zijn, valt de werkelijkheid vaak tegen. Dat is ook hier het geval. Hoe goed geschreven ook en hoe vol met handige wetenswaardigheden, biedt het boek niet de meerwaarde die je van Covey had verwacht.
recensie
Algemeen management
28 mei 2010
Erik de Vries
5-8 minuten leestijd
Ben Kuiken werkte zeven jaar als journalist bij Management Team, waarvan de laatste twee jaar als hoofdredacteur. Die functie heeft Kuiken op diverse manieren in contact gebracht met thema’s als leiderschap, management en de organisatie van bedrijven. Met name over de rol van de manager binnen organisaties kan Kuiken zich verbazen: wat voegt hij toe? En gaan werknemers echt beter werken als iemand ze controleert of aanstuurt? Kuiken ging op zoek naar bedrijven die het anders doen, en schreef er een boek over: De laatste manager. M&L sprak de auteur aan de vooravond van de verschijning van zijn boek.
recensie
Algemeen management
27 mei 2010
Jolanda Thelosen
Als u een onderneming start, komt u met veel nieuwe aspecten in aanraking. Wat is voor u van belang? Peter Bosman geeft in 'ZZP Gids' een overzicht van aandachtspunten bij het starten van een onderneming en het voeren van uw onderneming. Checklists, voorbeelden en doorverwijzingen zorgen ervoor dat de informatie uit het boek concreet en toepasbaar wordt. Een aanrader voor iedere starter.
recensie
Algemeen management
27 mei 2010
Geurt van den Broek
2-3 minuten leestijd
Modellen. Welke adviseur werkt er niet mee? In een bijeenkomst of tijdens een overleg de gecompliceerde situatie uitleggen door middel van het tekenen van een model op het bord. Als junior adviseur kijk ik dan altijd vol bewondering naar de senior die dat dan ogenschijnlijk makkelijk uit de hoge hoed tovert. Vaak herken ik de modellen vanuit mijn opleiding bij Adviestalent of zelfs nog uit mijn studie, maar het probleem is ook dat ik het weer snel vergeet. Toen ik de titel '50 Succesmodellen' zag, trok dat meteen mijn aandacht. Eindelijk een boek met al die modellen! De stap naar het seniorschap loerde.
recensie
Algemeen management
26 mei 2010
Peter Vermeulen
'Het drama Ahold' van Jeroen Smit leest als een thriller. Rijp om verfilmd te worden. De gekozen schrijfwijze van Smit zorgt ervoor dat u het boek maar moeilijk weg kunt leggen. Je wilt eenvoudigweg weten hoe het verder verloopt. Dat is op zijn minst bewonderenswaardig te noemen, aangezien menig lezer weet hoe deze 'who done it' afloopt. Voor diegene die nog niet op de hoogte was, heeft Jeroen Smit gezorgd voor deze definitieve versie. In de 'Finale' hoofdstuk veertien beschrijft Smit nauwkeurig wie in hoger beroep door de rechter welke straffen opgelegd heeft gekregen in 'Het drama Ahold'.
recensie
Algemeen management
26 mei 2010
Peter Vermeulen
'Crisismanagement' is een steeds vaker gehoorde kreet in de media. In zowel de zorg als in het bedrijfsleven stijgt de vraag naar crisismanagers. Het inhuren van interimmers boezemt vaak angst in. Het beeld is dat waar ze aantreden vooral het management mag vrezen voor hun eigen positie. De stelling van velen is namelijk dat wie een externe adviseur inhuurt, zelf heeft gefaald. Des te belangrijker is het dus om zelf inzicht te krijgen in crisismanagement en dit zelf te beheersen. Louise Knegtel beoogt door middel van haar boek 'Crisismanagement' iedereen inzicht te geven in deze materie.
recensie
Algemeen management
19 mei 2010
Arie Buvens
In 'Over Business Intelligence' lichten experts van negentien bedrijven en organisaties die actief zijn in de ICT het fenomeen Business Intelligence (BI) toe. BI staat voor het verzamelen van informatie binnen de eigen handelsactiviteit. Het kan omschreven worden als het proces om gegevens om te zetten in informatie die vervolgens leidt tot kennis. BI heeft als doel om een competitief voordeel te creëren en wordt als waardevolle kerncompetentie beschouwd. Daar zit dus mooi de ondertitel van dit boek gevangen: data is zilver, informatie is goud, aldus Ruud Alaerds in het voorwoord.