OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 134 van 3.298 resultaten
achtergrond
Algemeen management
19 februari 2010
Annegreet van Bergen
10-14 minuten leestijd
recensie
Algemeen management
15 februari 2010
Jolanda Thelosen
2-3 minuten leestijd
Organisatieveranderingen zijn aan de orde van de dag, maar leiden niet altijd tot het gewenste resultaat. Dat is voor Wilmar Zomer en Dirk de Natris aanleiding om onderzoek te doen naar de inzet van werkoverleg bij complexe organisatieveranderingen. De auteurs beschrijven hun bevindingen kort en bondig in hun boek 'Werkoverleg als interactief communicatiemiddel bij organisatieverandering'. Hun conclusie: het middenkader moet het werkoverleg effectiever inzetten in zijn communicatie. Ze geven tips om te komen tot meer interactie.
interview
Algemeen management
15 februari 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Zelfs bedrijven met slaande ruzie kunnen hun grieven uitonderhandelen, zegt Harvard-professor Robert Mnookin. In Bargaining with the Devil legt hij uit hoe. M&L sprak even met de auteur.
nieuws
Algemeen management
12 februari 2010
Joep Schrijvers
3-5 minuten leestijd
Na slow food, slow politics, slow management, slow sex hebben we nu ook slow learning. De slowbeweging lijkt mensen uit meerdere kringen te inspireren. Gisteren waren in Seats2meet in Maarssen ongeveer veertig mensen uit het bedrijfsleven en de overheid bezig zich over de vraag te buigen wat slow learning zou kunnen betekenen.
recensie
Algemeen management
10 februari 2010
Carla Verwijs
Malcolm Gladwell kennen we van de boeken 'Uitblinkers', 'Intuïtie' en 'Het beslissende moment'. Een echte verhalenverteller die er van houdt vragen uit te pluizen aan de hand van anekdotes, onderzoeken, feitjes en interviews. Naast de genoemde boeken schrijft Gladwell columns in The New Yorker. Een selectie van die columns is verzameld in 'Wat de hond zag'. De titel legt Gladwell als volgt uit: hij wil graag weten wat er in een hond omgaat als deze agressief is: hoe ziet de hond zijn omgeving? Zo ook met de mens: wat gaat er in zijn hoofd om? Gladwell vindt topmensen, de genieën van deze wereld, niet zo interessant; echt interessante verhalen komen van de 'bescheiden genieën'.
recensie
Algemeen management
10 februari 2010
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Malcolm Gladwell kennen we van de boeken 'Uitblinkers', 'Intuïtie' en 'Het beslissende moment'. Een echte verhalenverteller die er van houdt vragen uit te pluizen aan de hand van anekdotes, onderzoeken, feitjes en interviews. Naast de genoemde boeken schrijft Gladwell columns in The New Yorker. Een selectie van die columns is verzameld in 'Wat de hond zag'. De titel legt Gladwell als volgt uit: hij wil graag weten wat er in een hond omgaat als deze agressief is: hoe ziet de hond zijn omgeving? Zo ook met de mens: wat gaat er in zijn hoofd om? Gladwell vindt topmensen, de genieën van deze wereld, niet zo interessant; echt interessante verhalen komen van de 'bescheiden genieën'.
achtergrond
Algemeen management
10 februari 2010
Walter van Hulst
7-11 minuten leestijd
recensie
Algemeen management
9 februari 2010
Ilja Jacobs
3-4 minuten leestijd
Een toolbox om werk te maken van innovatie. Dat is wat 'Samen vernieuwen in de praktijk' wil zijn. Suzanne Verdonschot, Paul Keursten en Marloes van Rooij onderbouwen de dagelijkse praktijk met theorie en dat heeft meerwaarde.
recensie
Algemeen management
9 februari 2010
José Otte
In dit boek over competentiemanagement leiden Ton van Dongen, en Jan Harmen Rietman ons door de wereld van competenties. Waarom vinden leidinggevenden het lastig om een goed competentiegericht gesprek te houden met hun medewerkers? Waar geef je als leidinggevende aandacht aan. De auteurs, een arbeids- en organisatiepsycholoog en een adviseur en trainer, geven ons meer dan vierhonderd coachingstips. Hiermee is 'Gras groeit sneller door eraan te trekken!' een prachtig boek voor zowel leidinggevenden als voor HRM-ers en medewerkers.
interview
Algemeen management
4 februari 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Het belang van merken neemt af. In plaats daarvan komt steeds vaker de reputatie van bedrijven in de schijnwerpers te staan. Om die zo goed mogelijk uit te laten komen, kunnen bedrijven gebruik maken van een nieuw instrument: internal branding, een optelsom van human resources, marketing en communicatie. Gaby Nedeski en Luc van Beers schreven er een boek over: Internal branding 2.0.
recensie
Algemeen management
3 februari 2010
Erik de Vries
3-5 minuten leestijd
Zelfstandig consultant Bas van de Haterd beschouwt zichzelf als een professioneel bemoeial met een passie voor marketing en branding. Zijn specialisatie als online marketeer ligt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Bij vrijwel alle bedrijven waar hij over de vloer komt, verbaast hij zich over het ouderwetse werkmodel dat hij er aantreft. Slecht voor de productiviteit. In zijn boek Werken met nieuwe stijl dat 13 april verschijnt, laat hij zien waarom en hoe het anders moet.
column
Algemeen management
1 februari 2010
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
Het stond op nu.nl, in een stuk over een onderzoek naar neppijnstillers. ‘Dure placebo’s werken beter dan goedkope.’ Een treffender omschrijving van de werking van het brein in zes woorden kan ik niet bedenken. Hier staat alles wat je als manager over het brein moet weten. Daarom heb ik het voorin mijn Breinboek voor Managers gezet, als motto over wat je moet weten van denken en gedrag.
interview
Algemeen management
1 februari 2010
Jeroen Ansink
10-15 minuten leestijd
Volgens de Canadese hoogleraar Henry Mintzberg ligt goed management onder vuur van mba-programma’s, technologie, beursnoteringen, bonussen en de obsessie voor beroemdheden. In Managing pleit hij voor de terugkeer van de gemeenschapszin binnen het bedrijfsleven. ‘Als ik het woord ‘leider’ nog één keer hoor ga ik gillen.’
recensie
Algemeen management
25 januari 2010
Carla Verwijs
In de loop van de jaren heb ik heel wat over kennismanagement gelezen. Echt nieuwe ideeën kom ik daarom niet veel meer tegen. Verhalen uit de praktijk daarentegen blijven boeien. Ze laten vaak zien dat het niet zo eenvoudig is om kennismanagement succesvol in te voeren. Ook laten ze zien dat elke organisatie weer anders is en om een andere aanpak en initiatieven vraagt. Je kunt successen uit de praktijk dus meestal niet een-twee-drie invoeren in de eigen organisatie, maar ze vormen wel een geweldige bron van inspiratie. '15 Praktijkverhalen over kennismanagement' van Daphne Depassé en Erwin la Roi zijn dus vijftien inspiratiebronnen voor kennismanagers.
recensie
Algemeen management
22 januari 2010
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Daniel Goleman heeft met 'Ecological Intelligence' een veelzijdig boek geschreven over de op handen zijnde informatierevolutie met betrekking tot onze ecologie. Hij schrijft vanuit de aanname dat de meeste consumenten de juiste keuzes willen maken, maar dat iedereen zich afvraagt wat die dan zijn. Tot nu toe werden onderwerpen als milieu, gezondheidsbedreigingen en kinderarbeid ééndimensionaal behandeld. Problemen worden geïsoleerd van andere bekeken en opgelost. Goleman daarentegen belicht in circa 250 pagina's alle aspecten en invalshoeken die van invloed zijn op de ecologie.
recensie
Algemeen management
21 januari 2010
Koos Overbeeke
3-4 minuten leestijd
'Classic Drucker' is een overzichtswerk van compact geschreven managementartikelen met diepgang en actualiteit. Het is vooral een studieboek en naslagwerk, Drucker behandelt in veertien hoofdstukken management en CEO-verantwoordelijkheden op een wijze die de lezer aan het denken zet.
recensie
Algemeen management
20 januari 2010
Stefan Nieuwenhuijsen
In Nederland staat iedere werkdag gemiddeld 200 kilometer file en ik ben één van de 'gelukkigen' die dagelijks achteraan aansluit. In het begin doodde ik deze verloren tijd met het lezen van e-mail op mijn mobiele telefoon, totdat ik begreep dat zelfs het vasthouden van een mobiele telefoon tot een bekeuring van €140,- kan leiden. Ik besloot het nuttige met het aangename te verenigen door mijn vakkennis te vergroten met het luisteren naar 'Management Classics' van auteur en presentator Ben Tiggelaar.
recensie
Algemeen management
20 januari 2010
Edward Gilding
2-3 minuten leestijd
De arts die promotie maakt tot afdelingsmanager, de promovendus die furore maakt als decaan of de krantenjongen die doorgroeit tot CEO. Veel werknemers komen vroeg of laat terecht op posities waarin ze leiding geven aan mensen, terwijl ze tot dan toe wellicht alleen gericht waren op de inhoudelijke kant van hun werk. Dat dit in de praktijk niet altijd even eenvoudig blijkt te zijn, moge duidelijk zijn. Voor al deze toekomstige managers maar ook voor alle nieuwsgierigen die al manager zijn, hebben Sasja Dirkse-Hulscher, Angela Talen 'Menskennis voor managers' geschreven.
nieuws
Algemeen management
20 januari 2010
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
De jury heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt om tot de uiteindelijke keuze voor het Managementboek van het Jaar te komen. Daarvoor zijn de boeken op de shortlist te divers. Een beredeneerde inventarisatie.
recensie
Algemeen management
19 januari 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wanneer burgers of medewerkers ontevreden zijn over de gang van zaken in hun buurt of bedrijf, organiseren ze zich soms in actiegroepen of comité’s. In zijn nieuwste boek, De broedfactor, laat Peter Camp zien dat managers en bestuurders hier helemaal niet bang voor hoeven zijn, maar het juist zouden moeten stimuleren. Hij vertelt zelfs hoe ze dat moeten doen.