OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 138 van 3.297 resultaten
interview
Algemeen management
24 september 2009
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Dienstverlenende organisaties worden vaak helemaal verkeerd gemanaged, vindt Maja van der Zijden. Op basis van haar jarenlange ervaring, eerst als manager in de hotelindustrie en sinds 1992 als adviseur bij Ordina, schreef zij het boek De service knoop. Een oproep om denken, beslissen en doen weer bij elkaar te brengen en in handen te geven van de professionals. Omdat dienstverlening een creatief proces is dat pas vorm en inhoud krijgt in de interactie tussen dienstverlener en klant.
recensie
Algemeen management
23 september 2009
Maria Genova
2-3 minuten leestijd
Sinds de economische crisis zoeken bedrijven steeds vaker naar manieren om winstgevender te worden. Met 'De ster van succes' draagt Alex Klein heel wat concrete oplossingen aan. Hij laat door middel van duidelijke voorbeelden zien wat bedrijven in de praktijk allemaal verkeerd doen met als gevolg dat ze klanten wegjagen. Een groot pluspunt van het boek is dat het een nieuw managementmodel introduceert zonder ingewikkelde vaktermen en structuren.
recensie
Algemeen management
18 september 2009
Linda Huijsmans
1-2 minuten leestijd
Het ligt voor de hand dat de markt in deze tijden overspoeld wordt met boeken over crisismanagement. Maar wie in zwaar weer verkeert, heeft helemaal geen tijd voor doorwrochte analyses, die moet aan de bak. Dat heeft Antonie Kerstholt goed begrepen. Hij schreef een klein boekje, Ondernemen in zwaar weer, met 99 handige tips om te overleven. Of, zo staat er cynisch onder, glansrijk ten onder te gaan.
column
Algemeen management
17 september 2009
Guus Hustinx
4-5 minuten leestijd
In deze tijd waar de economische crisis de aandacht doet verslappen voor de andere crises - de klimaatcrisis, de voedselcrisis en de energiecrisis - gaat alle aandacht naar het weer op poten krijgen van de economie. Al die crises zijn wel het gevolg van het economische systeem zoals dat functioneert in het industriële tijdperk. Kunnen we de grote nadelen van het industriële tijdperk opheffen en crises voorkomen door een slimmer besturingsmodel, zoals Donald Kalff meent in zijn boek Modern kapitalisme, of is er een werkelijke omwenteling in denken nodig, zoals Peter Senge stelt in zijn boek De noodzakelijke revolutie ?
recensie
Algemeen management
16 september 2009
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Strategie en management van Hans Veldman wordt gepresenteerd als een studieboek voor het hoger onderwijs dat tot doel heeft de belangrijkste aspecten van strategie te beschrijven, zodat duidelijk wordt dat strategie in alle typen organisaties een dominante rol speelt. Dat is een even helder als een opmerkelijk streven, want zo’n boek was er bij mijn weten nog niet en eigenlijk werd het ook niet gemist.
recensie
Algemeen management
14 september 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Het is dit jaar erop of eronder, schrijven auteurs Maarten van der Pas en Robert van den Oever in hun boek over het negen jaar geleden heropgerichte Nederlandse automerk Spyker. Ze kunnen zich nauwelijks voorstellen dat medeoprichter Victor Muller erin slaagt nog meer geld aan te trekken voor de zieltogende autofabrikant. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat Muller er toch weer in slaagt het bedrijf overeind te houden.
column
Algemeen management
11 september 2009
Michel Hoetmer
4-6 minuten leestijd
Is het u ook wel eens opgevallen dat de hoogste posities op de bestsellerlijsten soms jarenlang worden ingenomen door boeken als De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen R. Covey), Good to Great (Jim Collins), de boekjes van Ken Blanchard (Gung Ho! bijvoorbeeld) en vele andere uitgaven die de lezer gouden succesformules aanbieden? Wat is hier aan de hand?
interview
Algemeen management
8 september 2009
Ben Kuiken
5-7 minuten leestijd
Veranderaar Belia van den Berg dook in de dynamiek van professionele teams en ontdekte dat het er af en toe net zo aan toegaat als in het echte leven. Macht, eigen belang en angst beheersen het leven van de teamleden meer dan ze zichzelf realiseren.
recensie
Algemeen management
7 september 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Organisatie van binnenuit van Bonne Wagenaar is een boek dat meer aandacht verdient dan het krijgt.
recensie
Algemeen management
7 september 2009
Hans Baltjes
2-3 minuten leestijd
Met ´MAAK er meer van´ hebben de auteurs een letterlijk handzaam boek(je) neergezet. Dit vademecum voor de maakindustrie is niet alleen voor maar vooral door de maakindustrie tot stand gekomen. Maak iets van deze informatie moet de Stichting Industriebeleid en Communicatie (SIC), geheel in overeenstemming met haar achterban, gedacht hebben als vervolg op een reeks regiobijeenkomsten. Jacobs, Dankbaar en Pot hebben zich ontfermd over de ideeën en suggesties van deze bijeenkomsten gebundeld en waar nodig getoetst en aangevuld met inzichten uit de bedrijfskundige literatuur.
interview
Algemeen management
1 september 2009
Pierre Spaninks
7-9 minuten leestijd
Dany Jacobs schreef samen met Ben Dankbaar en Frank Pot een zeer toegankelijk handboek voor ondernemers in de maakindustrie die de concurrentiekracht van hun bedrijf willen versterken: MAAK er meer van. Het gaat volgens dit drietal helemaal niet zo slecht met de Nederlandse maakindustrie als we wel eens denken. Volgens econoom en innovatiedeskundige Dany Jacobs is de sector zelfs springlevend en blijft dat voorlopig ook nog wel even zo. Recessie of geen recessie. Zeker als het management zich zijn tien geboden voor Innovatieroutine eigen maakt.
interview
Algemeen management
1 september 2009
Rob Hartgers
12-17 minuten leestijd
Jonathan Mantle, gentleman in hart en nieren, schreef een boek over bedrijven die de wereld veranderden. Maar het liefst praat hij over ondernemers: ‘Alle succesvolle ondernemers worden gedreven door geldingsdrang.’
recensie
Algemeen management
1 september 2009
Rob van Nes
1-2 minuten leestijd
In een wereld die sneller lijkt te draaien dan ooit tevoren trekt een boek met de titel 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' al gauw de aandacht. Maar liefst vijftig ondernemingen worden bij de kop gepakt. Te beginnen met de Britse East India Company, opgericht in 1600, tot en met het nog relatief piepjonge Google. Bij een eerste blik op de inhoudspagina valt al op dat door de eeuwen heen de levenscyclus van bedrijven steeds korter lijkt te worden. De vraag rijst of we na het lezen van het boek weten hoe dat komt. Dat antwoord is overigens nee.
recensie
Algemeen management
31 augustus 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
De Postbank is niet meer. Los van het sentiment is dit vooral een verlies voor de maatschappij, stelt Wichert van Engelen in zijn boek Blauw bloed - Opkomst en ondergang van De Postbank. De degelijke bank die Wouter Bos zocht, lag zo voor zijn voeten.
recensie
Algemeen management
31 augustus 2009
Jan Jacob Bos
Mintzberg vroeg zich tijdens zijn eerste onderzoeken af waarom hij geen materiaal kon vinden over wat managers nou eigenlijk doen. Aan materiaal over wat managers behoren te doen was geen gebrek: zoals tijdmanagement en plannen. 'Mintzberg over management – De wereld van onze organisaties' gaat over wat managers daadwerkelijk doen.
recensie
Algemeen management
31 augustus 2009
Ton Eijpe
3-4 minuten leestijd
Docenten en studenten zullen veel goede ideeën en concepten vinden in 'Handboek managementvaardigheden'. Dit boek, van R.E. Quinn en anderen, laat zien dat managers vele rollen moeten kunnen vervullen. Bestuurder, mentor, producent, stimulator, controleur, innovator, bemiddelaar en coördinator. Aan de hand van opdrachten en rollenspelen worden deze vaardigheden uitgediept. Naar mijn mening is dit boek ook geschikt voor managers, die weer eens kritisch willen kijken naar hun vaardigheden en nieuwe inzichten voor hun organisatie.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Hans Peter Roel was tot zijn 33ste marketing-directeur bij Audi Nederland. Een goede baan, maar hij had het niet erg naar zijn zin. Roel werd niet gelukkig van het snelle leven, altijd op jacht naar meer. En dus zegde hij op zijn 33ste zijn baan op en ging op reis naar Tibet. Daar, in een Boeddhistisch klooster in de Himalaya, kwam hij in contact met de spirituele kant van het leven.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Improviseren doe je met een spier en die kun je trainen, is de overtuiging van Alieke van der Wijk en Henk van der Steen, trainers en theatermakers bij Troje Training & Theater. Zij hebben hun kennis en ervaring gebundeld in een boek, Werk in uitvoering, over de kracht van improviseren op de werkvloer.
recensie
Algemeen management
19 augustus 2009
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Dat de milieucrisis zeer ernstig is, willen de meeste mensen maar niet inzien. Aangezien het probleem complex is, bevat het zeker elementen van onzekerheid. Maar het is te gemakkelijk om de onaangename conclusie te vermijden door de onzekerheden te blijven onderzoeken alvorens actie te ondernemen. Aan de hand van talloze onderzoeken en verhalen laat Al Gore in 'De wereld in de waagschaal' zien hoe ernstig de situatie is en wat wij er concreet zelf aan kunnen doen.
recensie
Algemeen management
18 augustus 2009
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
Hoe delegeert u als leidinggevende op een professionele wijze? In 'Durven delegeren' beschrijft André M. Nijssen hiervoor enkele technieken. Deze zijn niet nieuw; het boek is in die zin geen waardevolle aanvulling op de bestaande literatuur over dit onderwerp. De auteur is directeur geweest van twee multinationals en was gastdocent aan de Rijksuniversiteit van Gent. Nijssen heeft bovendien veel artikelen in vakbladen en boekpublicaties op zijn naam staan.