OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 139 van 3.297 resultaten
recensie
Algemeen management
17 augustus 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
De nieuwe Leen Zevenbergen komt eraan. Op 31 augustus verschijnt ’t Is groen! (en groener wordt het niet), de opvolger van het Managementboek van het jaar van 2007, En nu laat ik mijn baard staan! Het is wederom een boek waarmee hij mensen wil inspireren. ‘Het lijkt soms wel alsof mensen het prettiger vinden om hun droom te koesteren dan hem werkelijkheid te laten worden’, zegt hij. ‘Ik wil die mensen in beweging brengen.’
interview
Algemeen management
14 augustus 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Om jonge talenten binnen te halen en te houden gaan sommige bedrijven tot het uiterste. Het rendement van talentenprogramma’s is echter minimaal, zegt Fritz Korten, coauteur van het boek Jongleren met talent. Rob Hartgers sprak met Korten.
recensie
Algemeen management
13 augustus 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Eind jaren tachtig werd marktwerking de panacee voor alle ingedutte en logge staatsbedrijven die weinig boodschap hadden aan hun klanten. Een van de interessantste voorbeelden van deze privatisering werden KPN en TNT die met vallen en opstaan hun weg naar de markt wisten te vinden. Communicatieadviseur Pol Schevernels beschreef hun moeizame werdegang in het boek Hoogspel rond PTT - 1988-2008.
recensie
Algemeen management
12 augustus 2009
Martin van 't Klooster
2-3 minuten leestijd
Voor HBO-studenten en startende ondernemers in de creatieve industrie, in het bijzonder de media- en intertainmentindustrie, bevat 'Management en organisatie in de media- en entertainmentindustrie' van Joost Scholten heel veel bekende abc-tjes. Wie ook nog de moeite neemt om op www.managementmedia.boom.nl de aanvullende informatie door te nemen en de vragen serieus invult, komt beslagen ten ijs op het tentamen organisatie en management. Maar het blijft de vraag wat de werkelijke invloed is van ontwikkelingen in en om het bedrijf en door managers gekozen oplossingen.
recensie
Algemeen management
11 augustus 2009
José Otte
De oplossingsgerichte methode komt oorspronkelijk uit de therapie en werd vervolgens toegepast in coaching. De methode is leuk, licht, luchtig en lastig om te toe te passen. 'Oplossingsgericht aan de slag' biedt een methode om oplossingsgericht te sturen, te instrueren, te trainen, verandertrajecten aan te pakken en met teams aan de slag te gaan. Daarom is het boek een mooie leidraad voor coaches, (verander)managers, teamleiders, conflictbemiddelaars en trainers.
recensie
Algemeen management
10 augustus 2009
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
Breed over de hele arbeidsmarkt speelt het thema binden en boeien. Dat is een mooie opgave, maar gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing is het ook een lastig vraagstuk. Vergrijzing en krapte betekenen dat de vijver waar we met z'n allen in vissen beperkter wordt. Eenieder vist er bovendien op zijn eigen manier. Veel organisaties richten zich dan ook op talentmanagement. Hoe binden, boeien en ontwikkelen we jonge talentvolle medewerkers? Voor mij een heel herkenbaar thema.
column
Algemeen management
10 augustus 2009
Paul Postma
2-3 minuten leestijd
Ooit een voorstel tussen de stukken voor je managementvergadering gekregen dat er zó logisch uitzag dat je het er bij eerste oogopslag al mee eens was? Pas op! Dat zijn de gevaarlijkste voorstellen. Wat voor de hand ligt, houdt het menselijk brein maar al te gemakkelijk voor waar. En als je brein zich die 'waarheid' heeft eigen gemaakt, kan het van alles verzinnen om daar argumenten bij te vinden. Ook als er niets van klopt. Geloof je het niet? Kijk dan even naar onderstaande bewering.
recensie
Algemeen management
7 augustus 2009
José Otte
Op een plezierige manier leiden Coert Visser en Gwenda Schlundt Bodien u in 'Paden naar oplossingen' door de methode van oplossingsgericht werken heen. Ze geven met voorbeelden een duidelijk beeld van oplossingsgerichte sessies. Handige tips bij ieder onderwerp en een goed doorleefd en dichtgetimmerd verhaal. Eigenlijk lijkt het alsof ze alle onderwerpen behandelen die in een gesprek naar voren kunnen komen. Dat is natuurlijk niet zo, maar de oplettende lezer leert wel de rode draad kennen voor onderwerpen die ze niet beschrijven.
recensie
Algemeen management
6 augustus 2009
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Zittend aan mijn Ikea-bureau in m'n Levi 501-broek met YS Laurent-polo en Nike-schoenen aan, schrijf ik deze recensie met behulp van mijn PC met Intelprocessor en Microsoft Word. Met Google zoek ik nog even hoe het ook alweer zat met de VOC en als het typewerk klaar is, rijd ik met mijn Ford nog even lang de Swatchshop en de elektronicazaak om een iPod te kopen. Zomaar een greep uit het productenpakket van bedrijven die een belangrijke rol spelen in ons huidige bestaan. Jonathan Mantle beschrijft in 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' in welke mate vijftig bedrijven de richting van de geschiedenis bepaald hebben.
achtergrond
Advisering
6 augustus 2009
Hugo-Jan Ruts
7-10 minuten leestijd
Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit van Hubert Rampersad en This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
recensie
Algemeen management
4 augustus 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Nu onze economie in een diepe recessie verkeert, hoor je niemand meer over het binden en boeien van medewerkers. Onverstandig, vinden twaalf adviseurs van GITP. In het boek De crisis te lijf geven zij acht ideeën voor slimmer samenwerken, juist in tijden van recessie.
recensie
Algemeen management
31 juli 2009
Ton Horrevorts
4-5 minuten leestijd
De canon als een verzameling essentiële hoogtepunten over een bepaald onderwerp is hoogst actueel. De bekendste is de historische canon, die de basis is voor het komende Nationaal Historisch Museum. Canon en museum hebben al voor de nodige politieke onrust gezorgd en een minister in de problemen gebracht.
recensie
Algemeen management
28 juli 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Kuddegedrag. Hoewel veel managers zich van dit woord distantiëren, blijkt dat ze dat vergeten zodra ze in een panieksituatie komen. Menig manager pocht met zijn zogenoemde lenen.nl-status. Of laat vaak het woord aandelen vallen in gezelschap en geeft af op de Balkenende-norm. 'Nee, voor dat bedrag kom ik mijn bed niet uit' heb ik menig manager horen verkondigen. Bioloog Patrick van Veen heeft voor deze managers het handige boekwerkje 'Kuddegedrag in crisistijd' geschreven. Want wat blijkt. Deze grootsprakige alfamannetjes slaan toch ook echt met de rest van de kudde op de vlucht als het echt spannend wordt.
recensie
Algemeen management
24 juli 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Natuurlijk werkt u resultaatgericht. Toch? Of behoort u tot het leger leiders dat resultaatgerichtheid vooral met de mond belijdt? De kans is groot dat het laatste het geval is, want volgens de auteur van Resultaatgericht werken, managen en organiseren, Wim Kweekel, is het droevig gestemd met performance management. Mocht u het niet weten. Ja, resultaatgericht werken is hetzelfde als performance management, alleen klinkt dat laatste hipper en belangrijker.
recensie
Algemeen management
23 juli 2009
Annegreet van Bergen
3-5 minuten leestijd
Niet kapitaal of grondstoffen of kennis zijn schaars. Maar de kwaliteit van de medewerkers. Volgens Donald Kalff valt of staat het succes van een onderneming met het vermogen van managers om mensen adequaat te laten samenwerken. In zijn nieuwste boek Modern kapitalisme schetst Kalff een alternatief ondernemingsmodel dat expliciet ruimte biedt voor betere samenwerking.
recensie
Algemeen management
22 juli 2009
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Peter Drucker gebruikt in 'Management. Uitdagingen in de 21e eeuw' veel historische feiten van de laatste honderd jaar (maar soms nog wel verder terug) om richting te geven aan de toekomst. Hij doet dit niet door de feiten domweg te extrapoleren, maar met zijn eigen visie biedt hij hulpmiddelen die u kunnen helpen uw organisatie te leiden. Zijn kritische vragen zetten u zeker aan het denken over een succesvolle strategie.
recensie
Algemeen management
22 juli 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Het is opvallend hoeveel kinderboeken succesvol zijn onder volwassenen. Kijk naar de Harry Potter-reeks die meer afnemers kent onder 'ouderen' dan onder de beoogde doelgroep. En zo is er ook 'Problemen oplossen 101', geschreven door Ken Watanabe. Een boek bedoeld om kinderen te leren problemen op te lossen, maar ongekend populair bij hun ouders. Waarom is zo'n kinderboek een succes bij volwassenen, vraagt u zich mogelijk af. De kinderlijke eenvoud waarmee Watanabe uitlegt hoe u een doel bereikt door problemen op te lossen, zal veel mensen aanspreken.
recensie
Algemeen management
21 juli 2009
Paul van der Priem
Een nieuw woord voor de Dikke van Dale: 'innovatieroutine'. Dany Jacobs en Hendrik Snijders laten aan de hand van voorbeelden uit totaal verschillende organisaties (zowel industrie als dienstverlening, profit en not for profit) zien hoe zij innovatie organiseren. 'Innovatieroutine' gaat dus niet zozeer over innovaties zelf, maar vooral over de wijze hoe innovaties tot stand komen. Hoe staat het ervoor met uw innovatieroutine?
recensie
Algemeen management
21 juli 2009
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In Cradle to cradle in bedrijf laat Marieke van der Werf zien wat er in Nederland zoal onder de C2C-vlag gebeurt. Inspirerend, maar het had hier en daar wat scherper gemogen.
recensie
Algemeen management
16 juli 2009
Ton Horrevorts
Stakeholders zijn lastige mensen om mee om te gaan. Niet omdat ze zo moeilijk zijn, maar omdat je ze niet kunt dwingen om te doen wat je wil. Dat is in een notendop het probleem van stakeholders. Er zijn er ook steeds meer van: mensen en organisaties waar je wat van wil of die wat van jou willen, maar die je niet kunt dwingen. Je moet overtuigen, overleggen, onderhandelen of, gewoon op zijn Hollands: polderen. Over hoe je dat moet doen hebben zes adviseurs een heel toegankelijk handboek geschreven, 'Verbinden met vertrouwen'.