OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Algemeen management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Algemeen management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
    Pagina 154 van 3.296 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    9 juli 2007
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Een van de eerste dingen die ik doe als ik een boek in handen krijg, is de achterkant lezen. Als die me weet te boeien, zal ik het boek gaan lezen. Als het me niet raakt, leg ik het boek terug. De achterkant van 'De Roofridders' Van Grimbert Rost van Tonningen beloofde me een thriller over overnames en fusies op een ironische manier geschreven. Even dacht ik nog: een managementboek, een thriller? Nu ik het boek gelezen heb, moet ik zeggen dat het klopt.
    recensie
    Algemeen management
    5 juli 2007
    Jaap Hollaar
    1-2 minuten leestijd
    Regelmatig krijg je als manager een verzoek om iets op te lossen dat eigenlijk door een ander gedaan moet worden. De verleiding is dan groot om te zeggen: 'Geef maar, ik kijk er wel even naar.' Degene die met dat verzoek komt, loopt vervolgens verder en u zit met zijn of haar probleem 'opgescheept'. Als dit herkenbaar is, dan is het boek 'De One Minute Manager en de apenrots' van Ken Blanchard een aanrader. De honderd bladzijden zijn snel gelezen ('one minute'), en besparen u in de toekomst veel tijd.
    recensie
    Algemeen management
    29 juni 2007
    Remko van der Honing
    2-3 minuten leestijd
    Als het boek 'Eckart's Notes' wordt uitgepakt, zie je direct dat het geen conventioneel managementboek is! Het is uitgegeven in de vorm van een Moleskine notitieboekje, een originele keuze. Ook de vormgeving - inclusief voorgedrukte wijnvlekken en ingetekende nietjes - is bijzonder, alhoewel het mijns inziens niet veel toevoegt. 
    recensie
    Algemeen management
    19 juni 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Ons werk en onze werkomgeving gaan de komende jaren drastisch veranderen. Dat gebeurt deels vanzelf, als we de technologische ontwikkelingen volgen. Maar nog belangrijker is dat we onze mentaliteit aanpassen. Hier moet nog een grote stap gemaakt worden, zo lezen we in het boek 'Het nieuwe werken' van Dik Bijl. De auteur is werkzaam bij Microsoft en schreef dit boek voor managers om een discussie op gang te brengen.
    recensie
    Algemeen management
    30 mei 2007
    Christiaan Boiten
    3-4 minuten leestijd
    De ondertitel van het boek 'Freakonomics' doet al vermoeden dat je hier met een niet alledaags boek te maken hebt: 'Een tegendraadse econoom ontdekt de verborgen kant van bijna alles.' Het gaat hier dan om Steven Levitt, hoogleraar economie en winnaar van de John Bates Clark Medal, een prijs die elke twee jaar wordt uitgereikt aan de beste econoom onder de 40 jaar. Samen met de journalist Stephen Dubner schreef hij een ongewoon verhaal over ons dagelijks leven.
    recensie
    Algemeen management
    17 mei 2007
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Bij de woorden 'pimp je afdeling' krijg ik gelijk een associatie met opleuken. Muren een knalkleur geven, hoogpolig tapijt erin, de deur behangen met wat 'bling bling', bureaus moffelen en vervolgens op een rare manier wegzetten. Enzovoort. Niets is echter minder waar in het boek 'Pimp je afdeling' van Jeroen Busscher. Er komt geen kwast of spijker aan te pas. In een zin vertelt dit boek hoe je meer uit je afdeling kan halen. Dit is ook wat de subtitel aangeeft, en dat wordt dan ook waargemaakt. Wat dat betreft is het begrip 'pimpen' toch iets anders dan wat ik verwacht had.
    recensie
    Algemeen management
    17 mei 2007
    Eric van Arendonk
    Bij de woorden 'pimp je afdeling' krijg ik gelijk een associatie met opleuken. Muren een knalkleur geven, hoogpolig tapijt erin, de deur behangen met wat 'bling bling', bureaus moffelen en vervolgens op een rare manier wegzetten. Enzovoort. Niets is echter minder waar in het boek 'Pimp je afdeling' van Jeroen Busscher. Er komt geen kwast of spijker aan te pas. In een zin vertelt dit boek hoe je meer uit je afdeling kan halen. Dit is ook wat de subtitel aangeeft, en dat wordt dan ook waargemaakt. Wat dat betreft is het begrip 'pimpen' toch iets anders dan wat ik verwacht had.
    recensie
    Algemeen management
    16 mei 2007
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Zojuist is in de audioreeks Management Topics de aflevering Rijnlanders versus Angelsaksen verschenen met de intrigerende ondertitel ‘Ever the twain shall meet’. Deze aflevering van de hand van Jaap-Jan Brouwer (onder andere auteur van het boek Angelsaksen versus Rijnlanders dat hij samen met Piet Moerman schreef) is een essay in de beste Rijnlandse traditie geworden.
    achtergrond
    Algemeen management
    8 mei 2007
    Annegreet van Bergen
    8-11 minuten leestijd
    Een econoom die 'het leren om het leren' koestert. Een econoom die misprijzend stelt dat “efficiëntie, doelmatigheid en calculatie de plaats hebben ingenomen van het koesteren en ontwikkelen van intellectuele begaafdheid”. Een econoom die beweert dat het niet alleen om het geld gaat. Bestaat zo'n econoom? Jazeker. Zo'n econoom is de echte econoom! Een gesprek met Arnold Heertje, emeritus hoogleraar economie van de Universiteit van Amsterdam.
    recensie
    Algemeen management
    19 april 2007
    Rob Beltman
    De short break die ik voorzien had om eens lekker te gaan zitten en een paar goede boeken te lezen werd bij de eerste poging meteen verstoord. Oorzaak: 'Re-imagine!' van Tom Peters. Het is geen nieuw boek, want verschenen in 2003, maar stond hoog op het lijstje 'moet ik nog eens echt lezen'. …Maar 'Re-imagine!' is niet te lezen en dat is misschien het grootste compliment dat je dit boek kan maken.
    recensie
    Algemeen management
    2 april 2007
    Jaap Hollaar
    Het boek 'Eenzaamheid' van Peter J. Milovic staat in het teken van leiderschap. Als directeur-eigenaar van 'In Charge' adviseert hij de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven: aandeelhouders, bestuurders en topmanagers. Zijn werk speelt zich af in de vertrouwelijkheid van de bestuurskamer. Milovic doorbreekt de stilte om bestuurders en ondernemers te inspireren met zijn visie.
    recensie
    Algemeen management
    7 maart 2007
    Pierre Pieterse
    Overal lezen we dat de wereld om ons heen verandert. De wereld is plat geworden, aldus Thomas Friedman. Samenwerken heeft een geheel andere betekenis gekregen, aldus de auteurs van Wikinomics. Daniel Pink gaat in zijn boek A whole new mind nog een stapje verder. We gaan in de toekomst meer de rechterhelft van onze hersenen gebruiken, meent hij. De logische, lineaire vermogens die we in het 'Informatietijdperk' nodig hadden, worden vervangen door empatische, creatieve vermogens in wat hij het 'Conceptuele tijdperk' noemt. Slecht nieuws dus voor eenieder die zich heeft omgeschoold tot programmeur of net z'n MBA heeft gehaald: in de toekomst is er namelijk juist behoefte aan artiesten, ontwerpers, verhalenvertellers, die gebruik maken van de rechterhersenhelft.
    recensie
    Algemeen management
    6 maart 2007
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Het is altijd interessant te vernemen hoe succesvolle 'captains of industry' denken over de business. Jeroen Bertrams sprak met diverse bestuursvoorzitters en legde hen achttien thema's voor. Aan de hand van de gegeven antwoorden zou de lezer moeten kunnen vaststellen waarom sommige managers wel succesvol zijn en andere niet. Hoewel deze formule veel belooft, wordt die belofte in het boek 'Op naar de top' niet waargemaakt.
    nieuws
    Algemeen management
    2 februari 2007
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Joseph Stiglitz (Perverse globalisering en Eerlijke Globalisering) en Thomas Friedman (De aarde is plat) worden vaak in een adem genoemd. Tenminste, als het over mondialisering gaat. Maar waar Friedman mondialisering ziet als een zegen op mondiaal niveau, daar plaatst Stiglitz serieuze vraagtekens. Volgens hem kent mondialisering veel te veel verliezers, en dat kan ertoe leiden dat de wal het schip gaat keren. ”Wie wil dat de mondialisering doorzet, moet zorgen voor minder verliezers.”
    recensie
    Algemeen management
    29 januari 2007
    Pierre Pieterse
    In 2004 werd het boek De emotiemarkt uitgeroepen tot beste managementboek van het jaar. Een terechte winnaar, maar ook een keuze van een jury met een vooruitziende blik. Alles wat met beleving te maken heeft, is tegenwoordig ‘hot’. Zelfs een tamelijk traditioneel vak als ‘marketing’ richt zijn pijlen op wat zij ‘experience economy’ noemen. Suzanne Piët maakt overigens kans op een primeur, en wel om voor de tweede keer te worden gelauwerd: haar nieuwste boek De emocode staat in het lijstje van zes boeken (de shortlist) dat kans maakt op deze eer. Een goede reden om even terug te blikken, en te kijken of haar toekomst van de beleveniseconomie is uitgekomen.
    recensie
    Algemeen management
    26 januari 2007
    Sebastiaan Aghina
    We worden door de klok geleefd, zowel professioneel als thuis. Bovenaan onze wenslijstjes staat heel vaak het hebben van meer tijd waarin minder hoeft. Voor managers en professionals is tijd hét medium waarin het werk gedaan moet worden. Zonder tijd geen dynamiek van plannen en doelen naar resultaten. Zonder tijd geen stimulerende deadlines, geen strategie of targets. Op tijd stilstaan en je afvragen wat waarom als eerste moet gebeuren, moet daarom onderdeel zijn van de dagelijkse routine van iedere zichzelf serieus nemende leidinggevende. Time management, dus slim gebruikmaken van tijd om onze doelen te realiseren, is een vaardigheid, volgens sommigen zelfs een kunst. Wie 'van deze tijd' is en de 'tijd mee heeft', heeft succes in het leven, zo luidt het adagium. En deze kunst kún je en móet je jezelf eigen maken als manager van je eigen werk en dat van anderen.
    nieuws
    Algemeen management
    15 januari 2007
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Aan het begin van deze eeuw was ‘corporate governance’ (ondernemingsbestuur) een heuse kwestie. Terecht gezien de vele schandalen die de jaren daarvoor hadden plaatsgevonden. Enron, Ahold, WorldCom, om er maar een paar te noemen. Het was het ‘falen van de markt’ dat ertoe leidde dat Behoorlijk ondernemingsbestuur hoog op de agenda kwam te staan, en dat het aanvankelijke verzet tegen de Code Tabaksblat is wegebde. Tegenwoordig is het echter tamelijk stil aan het bestuursfront. En dat is weer niet terecht. Los van de geruchtmakende affaires van de afgelopen jaren, kan slecht bestuur namelijk ook leiden tot de ondergang van een onderneming. Het is dan ook de taak en verantwoordelijkheid van de raad van commissarissen om tijdig te signaleren en te interveniëren. Ook kan slecht bestuur leiden tot reputatieverlies. En dan werkt de tucht van de markt in het nadeel van bedrijven.
    nieuws
    Algemeen management
    27 november 2006
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    In het NRC van afgelopen vrijdag een hele pagina gewijd aan boeken die het waard zijn om te pendelen tussen kast, bureau, leestafel en collegae. Recensies van Hij overwon iedereen op een vrouw na, de biografie van Frits Fentener van Vlissingen geschreven door Arie van der Zwan, en Making Globalization Work van Joseph Stiglitz, en End of the Line van Barry Lynn, twee boeken die zo hun vraagtekens zetten bij de gevolgen van de ontembare mondialisering.
    achtergrond
    Algemeen management
    20 november 2006
    Frank van Luijk
    7-11 minuten leestijd
    nieuws
    Algemeen management
    8 november 2006
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Het gevaar dat mondialisering hand in hand gaat met toenemende Amerikanisering, ligt voor de hand. Maar Thomas Friedman, columnist bij The New York Times en auteur van The World Is Flat. A Brief History Of The Twenty-First Century, ziet dat toch wat genuanceerder. Sterker: in een interview zegt hij dat die vrees volkomen onterecht is. Volgens Friedman is er een tegenkracht aan het werk, een kracht tegen Amerikaanse merken, films, kleren, en fastfoodketens. Die tegenkracht wordt gevormd door ‘uploading’.

      Personen

        Trefwoorden