OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 44 van 1.426 resultaten
column
Strategisch management
24 augustus 2015
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Wat de VS zijn voor Iran, dat is de manager voor (naar eigen zeggen) weldenkend Nederland. Helaas niet gehinderd door kennis, zo bleek maar weer eens tijdens een uitzending van OVT (4/7/2015).
recensie
Strategisch management
4 augustus 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
De BV Nederland smacht naar economische groei en ondernemers moeten daarvoor zorgen. Zij moeten zorgen voor meer bedrijvigheid, meer werkgelegenheid en meer welvaart. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60 procent van de startende bedrijven de eerste vijf jaar niet overleeft. Vaak door een slechte voorbereiding. Van de bedrijven die de eerste jaren wel overleven heeft zo’n 90 procent minder dan 10 medewerkers in dienst.
recensie
Strategisch management
15 juli 2015
Gerben Tijkken
De ontdekking van de toekomst van Wim de Ridder is allereerst een erg goed boek. Het zal voor verschillende mensen verschillend lezen.
recensie
Strategisch management
9 juli 2015
Redactie Customer Talk
Stilstand is achteruitgang. Sommige tegelwijsheden verliezen in de loop der jaren niets aan kracht. De succesvolle producent van typemachines uit de vorige eeuw zien we enkel nog terug in het museum. En de fotograaf die leeft van het ontwikkelen van analoge fotorolletjes is al geruime tijd met pensioen. Innoveren is voor een gezonde bedrijfsvoering geen vraag maar een verplichting. Maar veel innovaties zijn bij het op de markt brengen al kansloos. In zijn boek ‘De klant in de driver's seat’ duidt Sjors van Leeuwen hoe innovaties succesvol gelanceerd kunnen worden door de klant bij het innovatieproces te betrekken.
recensie
Algemeen management
9 juli 2015
Hans van der Loo
7-9 minuten leestijd
Voor velen in Silicon Valley geldt Elon Musk als eigentijdse belichaming en uitvergroting van de American Dream: een creatief genie dat gemaakt is om grenzen te doorbreken. Een man die het onmogelijke weet te bedenken. Een rulebreaker en changemaker. Een visionair wonderkind, dat in no time verschillende bedrijfstakken naar zijn hand heeft gezet. Een man die in alles laat zien wat het is om to the max te gaan.
interview
Strategisch management
9 juli 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De stoet van managementgoeroes is oneindig lang. Beginnend met Taylor, Chandler en Ansoff, en vervolgens Porter, Peters, Covey, Hamel, Collins en vul verder zelf maar in. Hun adviezen over strategievorming hebben in dit tijdperk van de flexibele, circulaire economie vrijwel geen waarde meer, schrijft Hans Veldman in Het einde van strategie. Maar what’s next?
interview
Strategisch management
8 juli 2015
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Het lijkt een paradox: een auteur die enerzijds het einde van strategie aankondigt en tegelijkertijd zijn handboek Strategie en Management aan een herziene herdruk onderwerpt. Navraag leert echter dat beide boeken in elkaars verlengde liggen, dat de nieuwste loot in feite een logisch vervolg is op het wat oudere handboek. In elk geval een goede reden om auteur Hans Veldman even ambigu aan de tand te voelen. Vandaag Strategie en Management, morgen Het einde van strategie.
nieuws
Algemeen management
8 juli 2015
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
In 2010 verscheen van de hand van auteur William Powers een filosofisch boek over de smartphone en ons menselijk gedrag met de ondertitel ‘A practical philosophy for building a good life in the digital age’.
achtergrond
Strategisch management
7 juli 2015
Sjors van Leeuwen
9-13 minuten leestijd
Michael Porter is een van de belangrijkste en bekendste managementdenkers op het gebied van strategie en concurrentie. Wie kent niet het vijfkrachtenmodel, de waardeketenanalyse of de focus-, lage kosten- en differentiatiestrategie? Zijn belangrijkste strategielessen heb ik ter lering ende vermaeck op een rij gezet.
recensie
Strategisch management
7 juli 2015
Sjors van Leeuwen
De financiële sector ligt al jaren onder vuur. Tal van schandalen leidden tot een wereldwijde financiële en economische crisis. Het roer moet om. We moeten terug naar een situatie waarin maatschappelijk verantwoord bankieren en verzekeren de norm is. Het boek ‘Briljante businessmodellen in finance’ komt dan ook op een goed moment.
recensie
Strategisch management
1 juli 2015
Theo Sikkema
2-3 minuten leestijd
Het titelblad van ‘Het innovatiedilemma’ lijkt een heilsboodschap uit te dragen: stellen dat een boek jouw strategie voorgoed verandert is nogal wat. Of het boek daadwerkelijk zo’n impact met zich mee brengt zal mijn carrière uitwijzen. Een aantal goede lessen over innovatie en vernieuwing die ik mijn leven lang mee kan nemen bevat het boek zeker.
column
Coaching en trainen
1 juli 2015
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
In voorgaande jaren wilde ik nogal wel eens boeken meenemen die gewoon te lijvig waren om op een zonnige achternamiddag te consumeren. Of om andere redenen nooit verder kwamen dan de stapel. Dit jaar ga ik eens ‘licht reizen’ en tegelijk mijn iPad leeg lezen. Inmiddels is het stapeltje iBooks aanzienlijk in bits & bytes. Maar ook rijp & groen door elkaar. Voor iedere dag wat wils dus. Zelfs een paar iPubs die het apparaat niet kan openen zodat een bezoekje aan dit of dat tot de mogelijkheden behoort.
recensie
Strategisch management
30 juni 2015
Nanon Soeters
‘De kracht van platformen’ van Maurits Kraaijeveld gaat over nieuwe strategieën om te werken met platformorganisaties. Het spreekt vanzelf dat innovatie en digitalisering hierbij steeds terugkerende begrippen zijn. De uitgever, het Rathenau-instituut, brengt hiermee voor het eerst ook de economische gevolgen in kaart van de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die zij normaal gesproken volgen en bespreekbaar maken in het politieke debat. De opzet is duidelijk wetenschappelijk, de taal toegankelijk. Het eindigt met bruikbare handvatten voor zowel bedrijven als overheden.
recensie
Strategisch management
29 juni 2015
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het begrip ‘strategie’ is verworden tot een buzzword, een containerbegrip. Volgens menigeen is het begrip strategie het synoniem van macht. Misschien zijn managers daarom wel zo dol op boeken als The Art of War van de Chinese legerleider Sun Tzu.
preview
Strategisch management
24 juni 2015
Jan Jonker
2-3 minuten leestijd
‘We leven in een tijd van maatschappelijke en economische transitie, waarbij streven naar duurzaamheid centraal staat. Business as usual is geen optie meer.’ Hoe moet het dan wel? Jonker biedt aanknopingspunten in deze White Paper.
nieuws
Algemeen management
22 juni 2015
Justin van Lopik
6-8 minuten leestijd
Lange zomeravonden en een lager tempo in de zomerperiode, met als hoogtepunt een vakantie, zorgen voor extra leestijd. Elke zomer is er altijd wel een boek dat me inspireert en aanzet om anders te denken, of om gewoon te focussen op wat echt belangrijk is.
opinie
Organisatiekunde
18 juni 2015
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar veel managementboeken soms aan voorbij gaan of voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering legt Haiko van der Voort waarom de ‘eeuwige revolutie’ zo gevaarlijk is.
recensie
Strategisch management
16 juni 2015
Daniëlle de Jonge
Dat het cruciaal is om als (klein) bedrijf een ijzersterk merk te hebben (of beter: zijn) staat buiten kijf. Logischerwijs betekent dus ook: jezelf laten zien. En dat is waar sommige vrouwen ineens last krijgen van dat typisch vrouwelijke trekje ‘kan ik dat wel maken / ben ik wel goed genoeg / ….’.
interview
Strategisch management
16 juni 2015
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
‘Leiders blijven bestaan, maar we gaan managers uit organisaties slopen.’ Het is voor Filip Vandendriessche en Han Looten, auteurs van het boek Leidinggeven zonder cijfers ('Van input naar output'), geen vraag of dat gaat gebeuren, maar in welk tempo. Domineerde in de jaren ’70 tot ’90 generalisme, de toekomst is er één voor de specialisten. ‘Je kunt niet vandaag een schoenenfabriek managen en morgen de NS. ’ Van (af)vinken naar vonken.
nieuws
Algemeen management
9 juni 2015
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Bij briljante business modellen draait het om excelleren op het fundament, in de zorg, in voeding maar ook in finance, zo betogen de auteurs van het boek Briljante business modellen in finance. En dat betekent het consequent doorvoeren van het zorgvuldig gekozen business model en om permanente waardecreatie.