Recensie

Fight the average – ‘De juiste inspiratie en motivatie voor je merk’

Hoe val je op als alles gemiddeld is? Daar geven Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde antwoord op in het boek Fight the average – Hoe maak je een merk dat er uitspringt? In haar recensie gaat Suzanne Peters dieper in op de inhoud van het boek.

Suzanne Peters | 30 juli 2025 | 3-4 minuten leestijd

Als je om je heen kijkt, vraag je je misschien steeds vaker af: ‘Wat springt er nou écht nog uit?’ Alsof originaliteit steeds verder te zoeken is. Het is iets waar ik als creatieve ondernemer ook al langer vragen over stel. Ik mis de kleurrijke en opvallende uitspattingen steeds vaker.

Herkenbare voorbeelden

In het eerste deel van Fight the average wordt mijn gevoel meteen bevestigd. Met herkenbare voorbeelden laten de auteurs zien dat alles tegenwoordig maar middelmatig is. Elk café waar je binnenloopt, ziet er hetzelfde uit. En het maakt niet uit of je in Amsterdam, New York of Parijs bent. Volgens de auteurs maken algoritmes en AI alles meer average. Er wordt geanticipeerd op de volgende hit of het volgende succes. En door de algoritmes kiezen we vooral voor veilig, vertrouwd en dus ook herkenbaar. Een sterk eerste deel in het boek, dat direct uitnodigt om verder te lezen en inspireert om je branding echt eens anders aan te pakken. Deze jongens weten waar ze het over hebben en leggen de materie ook nog eens zo uit dat het voor iedereen meteen te begrijpen is.

UnAverage Framework™

De auteurs hebben het bedrijf The Brand Guys. Wereldwijd helpen ze merken om op te vallen en de klantbeleving te versterken. Ze ontwikkelden een framework voor merken om minder average te worden. Dit is het UnAverage Framework™. Dit framework is vooral gebaseerd op emoties van het publiek en bestaat uit verschillende bouwstenen om jouw merk een opvallend gezicht te geven. Die bouwstenen zijn:

  • Product
  • People
  • Connection
  • Claim
  • Identity
  • Experience

Je krijgt als lezer de uitnodiging lekker actief gebruik te maken van het framework en echt na te denken over jouw product, dienst en vooral: jouw doelgroep. Ieder onderdeel van het framework wordt uitgebreid uitgelegd en bevat voorbeelden uit de praktijk. Het framework is een prima hulpmiddel om met een merk te komen dat opvalt.

Neem de tijd

Toch kan ik me ook voorstellen dat het voor veel ondernemers, zelfs met het UnAverage Framework™, moeilijk is om outside the box te denken. Als je constant dezelfde dingen voorbij ziet komen, is het best lastig het beeld dat je vormde los te laten. Mijn advies is dan ook vooral: neem de tijd met dit boek. Beantwoord de vragen niet meteen met het eerste antwoord dat in je opkomt, maar denk langer na. Heb je al ruime ervaring op het gebied van branding? Dan biedt Fight the average misschien niet direct nieuwe inzichten. Toch zou ik ook de specialisten aanraden om dit boek te lezen. Dat komt vooral door de voorbeelden die overal worden genoemd.

In Fight the average wordt veel gebruik gemaakt van Engelse termen. Het volledige framework is bijvoorbeeld Engels. Dat vond ik niet eens zo storend en begrijp ik zelfs wel. Zo is het namelijk internationaal te gebruiken. Maar Engels zien we ook terug in de citaten, in voorbeeldantwoorden op vragen en op willekeurige plekken in de tekst. Voor mij was dit net wat te veel.

Vormgeving

Een groot pluspunt voor de vormgeving van het boek! De cover is zo simplistisch dat het voor een glimlach zorgt. Opvallen met een grijze cover met zwarte letters? Gek genoeg: ja. Het binnenwerk van het boek is juist niet grijs, maar mooi kleurrijk.

Fight the average zorgt voor de juiste inspiratie en motivatie om je merk eruit te laten springen. En dat is echt nodig. We moeten ons minder laten leiden door wat nu werkt. Zo word je zelf de trendsetter in plaats van de volger.

Over Suzanne Peters

Suzanne Peters (Roermond, 30 april 1985) is een Nederlandse schrijver, tekstschrijver, schrijfcoach en auteur. Op haar negentiende verscheen haar eerste boek. Sinds 2010 heeft Peters haar eigen bedrijf. Ze schrijft in opdracht diverse teksten voor websites en ontwikkelt eigen blogsites.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

    Personen

      Trefwoorden